Gemeente Rotterdam

Laadpaal aanvragen?

Woont u in Rotterdam en heeft u een elektrische auto, maar nog geen laadpaal in de directe omgeving? Vraag nu een laadpaal aan en laat deze kosteloos plaatsen.

Laadpaal aanvragen

Hoe werkt het?

Bent u (binnenkort) in het bezit van een elektrische auto, maar heeft u geen mogelijkheid om te laden op eigen (bedrijfs)terrein? Dan kunt u een aanvraag doen voor een openbare laadpaal in de buurt van uw woon- of werkadres.

Wilt u een tweede parkeervak aanvragen bij een laadpaal waarbij één parkeervak is afgekruist? Dat kan via https://www.engie.nl/laadpalen/gemeenten/inrichten-extra-laadvak

Plaatsingsvoorwaarden

Voor het aanvragen van een laadpaal moet u aan de volgende voorwaarden voldoen.

  • U woont of werkt in de gemeente waarin u een laadpaal aanvraagt.

  • U heeft geen eigen (bedrijfs)parkeerterrein waar u kunt opladen.

  • U kunt uw auto niet in een parkeergarage opladen.

  • Er is binnen 250 meter loopafstand geen laadpaal waar u gebruik van kunt maken.

  • U bezit (of heeft een aankoop/leasecontract voor) een volledig elektrisch of een plug-in hybride voertuig (vierwielig).

  • U bent in bezit van een parkeervergunning, indien de locatie waarvoor u de aanvraag indient een betaald parkeren gebied is.

  • U rijdt minimaal 10.000 km per jaar elektrisch (dit is ongeveer 2.000 kWh geladen stroom per jaar).

Uw gemeente behoudt het recht om van bovenstaande criteria af te wijken, bijvoorbeeld op grond van het algemeen belang, de technische haalbaarheid van het plaatsen van een oplaadpaal of de inzichten van de beheerder van de openbare ruimte. Let op! Het is mogelijk dat een laadpaal wordt weggehaald of verplaatst wanneer blijkt dat er minder dan 2.000 kWh wordt geladen op jaarbasis.

Wat kunt u van ons verwachten?

Voldoet u aan bovenstaande voorwaarden? Vul dan het aanvraagformulier in, door middel van de button "laadpaal aanvragen" hier links. Vervolgens neemt ENGIE uw aanvraag in behandeling.
Na het indienen van de aanvraag ontvangt u van ENGIE een bevestigingsmail. ENGIE plaatst en beheert de laadpalen namens uw gemeente.

In opdracht van de gemeente controleert ENGIE uw aanvraag. Zijn alle gegevens compleet aangeleverd en voldoet uw aanvraag aan de hierboven omschreven voorwaarden, dan wordt uw aanvraag in behandeling genomen. Indien uw aanvraag niet volledig is, ontvangt u hierover een bericht.

Op basis van uw gegevens en specifieke criteria van uw gemeente, zoekt ENGIE in de directe omgeving van uw aanvraagadres naar een geschikte locatie voor de laadpaal, of koppelt uw aanvraag aan een bestaande laadpaal in de buurt. Na uw aanvraag adviseert ENGIE de gemeente.

Als uw aanvraag wordt goedgekeurd door uw gemeente, wordt na voorbereiding (het nemen en publiceren van het verkeersbesluit en het realiseren van de netaansluiting) de laadpaal geplaatst. Dit neemt vier tot zes maanden in beslag en is afhankelijk van de capaciteit van de netbeheerder.

Als de laadpaal is geïnstalleerd en getest, dan kunt u met uw laadpas gaan laden. Hierover ontvangt u een e-mail.

Opladen

De openbare laadpalen werken met een laadpas. Deze pas krijgen elektrisch rijders na het afsluiten van een laadabonnement van de serviceprovider en werkt in heel Nederland. Verschillende bedrijven leveren laadabonnementen en -passen. In de samenwerkende gemeenten Zuid-Holland exploiteert ENGIE de openbare laadpalen. ENGIE biedt ook een laadpas aan. U laadt met deze pas op het publieke netwerk in de samenwerkende gemeenten voor € 0,26 of € 0,28 per KWh exclusief  BTW. De energieprijs is afhankelijk van de plaatsingsdatum van de laadpaal. Met een laadpas van ENGIE betaalt u geen additionele servicekosten.  Een andere serviceprovider of leasemaatschappij brengt deze additionele kosten (zoals start- of transactiekosten) wel in rekening.

Aanvragen van deze laadpas kan via https://www.engie.nl/laadpalen/gemeenten/laadpas-Zuid-Holland

Opladen bij laadplein Veerkracht
De palen van het laadplein aan de Veerhaven zijn de eerste palen in Rotterdam waar elektrisch rijders hun auto ook zonder laadpas kunnen opladen. Dit gaat via de app 'laadpaal app'/Last Mile Solutions, gekoppeld met PayPal.

Storing?

Bij een eventuele storing van een laadpaal belt u het storingsnummer: 088 3692914.

Geef hierbij het nummer van de laadpaal door. De storingsdienst is 24/7 bereikbaar.  In veel gevallen kan de storing direct, op afstand, verholpen worden.

Let op: voor een storing van een openbare laadpaal op het laadplein aan de Veerhaven belt u een ander storingsnummer, namelijk: 071 5681906.

De telefoonnummers vindt u ook op de laadpaal.