Gemeente Westerkwartier

Laadpaal aanvragen?

Woont u in Westerkwartier en heeft u een elektrische auto, maar nog geen laadpaal in de directe omgeving? Vraag nu een laadpaal aan en laat deze kosteloos plaatsen.

Laadpaal aanvragen

Veelgestelde vragen

Wat is de status van mijn laadpaalaanvraag?

In de mails die u heeft gekregen staat een link naar het statusportaal. Hier ziet u waar uw aanvraag zich in het proces bevindt.
U kunt ook contact opnemen met Equans via ev.groningendrenthe.nl@equans.com

Kan ik een aanvraag voor een laadpaal doen?

Op dit moment loopt een aanbestedingstraject om een nieuwe uitvoerder aan te stellen.

Dit betekent dat wij uw aanvraag voor een laadpaal zullen bewaren en vanaf 1 juni 2023 in behandeling zullen nemen. 

Waarom hoor ik niks over de status van mijn aanvraag?

Op dit moment loopt een aanbestedingstraject om een nieuwe uitvoerder aan te stellen.

Dit betekent dat wij uw aanvraag voor een laadpaal zullen bewaren en vanaf 1 juni 2023 in behandeling zullen nemen. 

Wanneer kom ik in aanmerking voor het aanvragen van een openbare laadpaal bij mij in de buurt?

1. U woont of werkt in de gemeente waar u een laadpaal aanvraagt.
2. U werkt minimaal 18 uur per week in de betreffende Gemeente (aantoonbaar);
3. U beschikt over een elektrische auto. U moet dit aantonen door middel van een (voorlopige) koop- of leaseovereenkomst, of document met vergelijkbare bewijskracht.
4. Er is geen laadpaal in de uw nabije omgeving (maximaal 250 m loopafstand van aanvraagadres (in Hoogeveen wordt een afstand van maximaal 500m gehanteerd)), tenzij voor dit bestaande Laadobject (met 2 laadpunten) het volgende geldt:

  • of maandelijks energieafname is, gedurende 3 achtereenvolgende maanden, hoger dan 450 kWh per maand per laadpunt;
  • of bezettingsgraad (aansluittijd EV-rijder) Laadobject gemiddeld hoger is dan 50% (over 24 uur), gedurende 3 achtereenvolgende maanden;
  • of gemiddeld 25 transacties of meer per maand per laadpunt, gedurende 3 achtereenvolgende maanden;
  • of er door Concessiehouder een nieuwe Laadlocatie wordt voorbereid.
5. U beschikt niet over een eigen parkeergelegenheid. Dat kan bij een huis of bij een bedrijf zijn. Wanneer iemand bijvoorbeeld een eigen oprit heeft of een parkeerplaats van de VvE, dan wordt u geacht zelf een laadpunt te realiseren.
6. U beschikt aantoonbaar over een parkeervergunning indien het een vergunning-verplicht gebied is.


Ik ben nog niet in bezit van een elektrische auto, maar heb al wel een koop- of leasecontract. Kan ik al een laadpaal aanvragen?

Ja, indien u een koop- of een leasecontract heeft dat u kunt overleggen, kunt u een laadpaal aanvragen.

U bent immers juridisch eigenaar van een elektrisch voertuig, ook al wordt uw auto op een later tijdstip geleverd.

Kan mijn stekker door iemand anders uit het laadpunt worden gehaald?

Nee. Zodra het laden is gestart is de stekker vergrendeld. Het ontgrendelen van deze stekker kan enkel via uw eigen laadpas.

Wat moet ik doen als de laadpaal niet werkt?

Op de laadpaal staat het storingsnummer dat u kunt bellen. Dit kan per laadpaal of laadplein verschillen. Zorg dat u het laadpaal-ID paraat heeft. Dit is het nummer op de sticker boven de socket en ziet eruit als TNLPXXXXX.

In veel gevallen kan de helpdesk de storing op afstand verhelpen. Als het niet op afstand op te lossen is, komt de monteur zo snel mogelijk naar de betreffende locatie.


Wat voor soort laadpunten en stekker gebruikt mijn gemeente?

Er is een landelijke standaard op het gebied van elektrisch laden: het zogenaamde type 2, mode 3 laden. Dit laadprotocol wordt inmiddels gebruikt voor het overgrote deel van de Nederlandse laadpunten.

Type 2 betreft de standaardstekker die gekozen is, mode 3 het communicatieprotocol. De Type 2-stekker is zowel bruikbaar voor het laden met 230 als 400 Volt. Anders dan de huis-tuin-en-keukenstekker (shuko) is deze stekker bovendien geschikt voor het laden bij hogere vermogens en het mode 3-protocol.

Krijg ik een gereserveerde parkeerplaats bij een laadpaal?

Nee, alle laadpalen in de openbare ruimte zijn voor iedereen die de elektrische auto wil opladen te gebruiken.

De parkeervakken zijn uitsluitend voor het opladen van elektrische auto's.

Zijn laadpalen voor meerdere mensen beschikbaar?

Elke openbare laadpaal is voor iedereen beschikbaar, maar als er een auto staat te laden is de stekker vergrendeld.

Alleen de eigenaar van de auto kan dan de stekker ontgrendelen met behulp van zijn laadpas of app.

Er staat steeds een "gewone" auto op het laadvak, wat kan ik hieraan doen?

Indien er regelmatig een benzine-auto op een laadvak staat, kunt u contact opnemen met uw gemeente en vragen om handhaving.

Is een laadpaal (kind-)veilig?

Op het moment dat er geen auto aan de laadpaal is aangesloten, is het laadpunt volledig spanningsloos. De stroom wordt pas geactiveerd, als er een auto aangesloten is. Als de kabel is aangesloten, vergrendelt de stekker. Daarna gaat de stroom pas lopen. De kabel kan alleen ontgrendeld worden met een pas. Eerst gaat het stroom uit en daarna ontgrendelt de kabel. De laadpaal is dus erg veilig en kinderen kunnen er gewoon omheen spelen. Er zal geen elektrische schok zijn als het stopcontact van de paal wordt aanraakt.

Waarom is het belangrijk om elektrisch vervoer te stimuleren?

Elektrische voertuigen zijn schoon, stil en zuinig. Door elektrisch vervoer te stimuleren, verbetert de luchtkwaliteit en daardoor de leefbaarheid in de regio.

Wat is een semi-openbaar laadpunt?

Een openbaar toegankelijk laadpunt op privaat terrein van bijvoorbeeld een bedrijf of instelling. Denk aan parkeergarages op parkeerterreinen van bedrijven. De oplaadpunten zijn te gebruiken tijdens de openingstijden van het betreffende bedrijf/instelling.

Mijn vraag staat er niet bij. Wat nu?

U kunt contact met ons opnemen via laadinfrastructuur@drenthe.nl. Ook voor de laadpaal aanvragen in de provincie Groningen.