Over ons
Elektrisch vervoer
Elektrische voertuigen bieden vele voordelen: ze zijn schoner, stiller en stoten minder broeikasgassen uit. Het regeringsbeleid stelt daarom dat vanaf 2030 alle nieuwe auto’s emissievrij dienen te zijn. Het aanbod aan elektrische voertuigen groeit snel en wordt steeds aantrekkelijker voor een groter publiek. De verwachting is dat het aantal elektrische voertuigen verder gaat toenemen en daarmee ook de vraag naar elektrische laadpunten.
Nationale Agenda Laadinfrastructuur – Regio Zuidwest
De Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) is als bijlage opgenomen in het Klimaatakkoord om de uitrol van laadinfrastructuur te versnellen. Zuid-Holland en Zeeland hebben in samenwerking met gemeenten en netbeheerders hiervoor de Regionale Aanpak Laadinfrastructuur Zuidwest (RAL ZW) opgesteld. Met deze regionale aanpak wordt stap voor stap inzichtelijk gemaakt wat de omvang van de opgave is en welke inspanning er nodig is om een slim, dekkend, toegankelijk en betaalbaar laadnetwerk te realiseren in alle gemeenten van Zuid-Holland en Zeeland. Voor meer informatie over RAL Zuidwest, klik hier.
Portaal voor laadpalen
Om het proces van aanvraag en realisatie van openbare laadpalen te vergemakkelijken en versnellen, heeft RAL Zuidwest dit portaal ontwikkeld in samenwerking met laadpaalexploitanten, gemeenten, en het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur.
Gemeente Veere
De markt van Elektrisch Vervoer (EV) groeit. In oktober 2022 zijn er bijna 470.000 elektrische auto's in Nederland. Dit aantal is ten opzichte van 2019 meer dan verdubbeld. Ook in gemeente Veere neemt het aantal aanvragen voor de daarvoor benodigde laadinfrastructuur toe.
2030
Vanaf 2030 zijn alle nieuwe auto’s emissie loos, voor het belangrijkste deel zullen dat elektrische auto’s zijn. Die kunnen alleen rijden als de laadinfrastructuur op orde is. Om te zorgen dat er tijdig voldoende laadpunten zijn, is de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) opgesteld.
Integraal laadprogramma
Een van de afspraken daarin is dat gemeenten zorgen voor een integraal laadprogramma, een daaruit volgend plaatsingsbeleid en tenslotte een daaraan invulling gevend (intern) plaatsingsproces. Voor gemeente Veere dient dit integrale laadprogramma de komende jaren richting te geven aan de ontwikkeling van een dekkend, toegankelijk, betaalbaar en veilig netwerk van laadinfrastructuur in de openbare ruimte. Samen met een aantal externe experts heeft gemeente Veere dit programma nu opgesteld en gaan we na akkoord van de commissie deze ook daadwerkelijk in de praktijk uitvoeren.
Aanpak
De aanpak heeft de volgende drie doelstellingen:
1. Organiseren van een planmatige uitrol van openbaar laadpalen om een toekomstbestendig laadnetwerk te faciliteren - de toekomstige opgave voor openbaar laden per wijk of gebied met partners invullen, waarbij huidig gebruik wordt gemonitord en bij uitbreiding zoveel mogelijk gestuurd wordt op dubbelgebruik van de infrastructuur.
2. Het optimaliseren van het locatiekeuze- en plaatsingsproces van een openbare laadpaal – inkorten van de doorlooptijd van het proces van aanvraag tot en met plaatsing, omdat de mogelijke locaties al bepaald zijn en we geen verkeersbesluiten meer nemen.
3. Het vergroten van het draagvlak voor elektrisch vervoer en openbare laadpalen bij de interne organisatie, wijkverenigingen, inwoners, ondernemers en gemeenteraad – het vroegtijdig betrekken van stakeholders op basis van een samenhangende visie, aanpak en plan.
Op de website kan je het volledige programma inzien.