Gemeente Delft

Laadpaal aanvragen?

Woont u in Delft en heeft u een elektrische auto, maar nog geen laadpaal in de directe omgeving? Vraag nu een laadpaal aan en laat deze kosteloos plaatsen.

Laadpaal aanvragen

Veelgestelde vragen

Mag ik een laadkabel van mijn huis/tuin over het openbare trottoir leggen?

Nee, het is in Rotterdam niet toegestaan om een laadkabel in de openbare ruimte, bijvoorbeeld over de stoep, neer te leggen.

Dit is onder andere met oog op de veiligheid van voetgangers en weggebruikers niet toegestaan. De gemeente is verantwoordelijk voor de openbare ruimte en stelt de eigenaar van een laadkabel, indien er sprake is van letsel, aansprakelijk.

Als u geen eigen parkeergelegenheid heeft kunt u een aanvraag doen voor een laadpaal in de openbare ruimte. Bekijk hier de voorwaarden



Waar vind ik de laadlocaties in mijn gemeente?

De laadpalen in uw omgeving kunt u vinden in het menu onder de button Laadpalen. Of via de app van uw laaddienstverlener.

Ons streven is dat de laadpalen maximaal worden gebruikt. Via Social Charging App kunnen gebruikers van elektrische voertuigen met elkaar communiceren en een laadpaal delen.
Kijk voor meer informatie op http://www.social-charging.com.

Welke stappen moet de aanvraag doorlopen voor de laadpaal op straat staat?

Het realisatieproces bestaat uit een aantal stappen en hierbij zijn diverse instanties betrokken.

1/8 : Beoordelen van uw aanvraag door ENGIE

2/8 : Maken locatievoorstel voor de laadpaal door ENGIE

3/8 : Goedkeuren locatievoorstel door Gemeente

4/8 : Aanvragen en beoordelen offerte netbeheerder door ENGIE

5/8 : Voorbereiden en publiceren Verkeersbesluit door Gemeente

6a/8 : Verstrekken opdracht aan netbeheerder door ENGIE

6b/8 : Voorbereiden realisatie door Netbeheerder

6c/8 : Voorbereiden en inplannen realisatie door Aannemer (in opdracht van Netbeheerder en ENGIE)

6d/8 : Verstrekken realisatiedatum aan aanvrager door ENGIE

7/8 : Realiseren (na bezwaarperiode) en inbedrijfsname oplaadpaal door Aannemer (in opdracht van ENGIE)

8/8 : Ontvangen SAT-rapportage en melding “Laadpaal gereed voor gebruik” naar aanvrager door ENGIE


Ik wil mijn auto opladen bij een openbare laadpaal, hoe werkt dat?
  1. U vraagt een laadpas aan bij ENGIE, uw autodealer of een willekeurige dienstverlener van elektrisch vervoer.
  2. Met uw laadpas kunt u uw elektrische voertuig opladen bij alle openbare laadpalen in Nederland;
  3. U houdt de laadpas voor het scanoog van het laadpunt en volgt de instructies. Het schermpje geeft aan dat u het oplaadsnoer kunt aansluiten op het stopcontact van het oplaadpunt. Nadat de stekker is vergrendeld verschijnt op het schermpje de tekst 'opladen bezig'.

Een laadpas van ENGIE kunt u aanvragen via https://www.engie.nl/laadpalen/gemeenten/laadpas-Zuid-Holland

Laden bij het laadplein

Bij het laadplein gelegen aan de Veerhaven kunt u zowel met als zonder laadpas laden. Het laden met laadpas werkt op de hierboven aangegeven manier. Laden zonder laadpas kunt u doen met de app 'Laadpas app'/Last Mile Solutions, gekoppeld aan PayPal.

Kan mijn stekker door iemand anders uit het laadpunt worden gehaald?


Nee. Met uw laadpas opent u de klep in de laadpaal om de stekker in het stopcontact te steken, hierna wordt de stekker vergrendeld. Het opladen begint niet voordat de stekker is vergrendeld.

Om de stekker te verwijderen uit de laadpaal, moet u deze eerst ontgrendelen met uw laadpas.

Zijn laadpalen voor meerdere mensen beschikbaar?

Elke openbare laadpaal is voor iedereen beschikbaar, maar als er een auto staat te laden is de stekker vergrendeld.

Alleen de eigenaar van de auto kan dan de klep openen door middel van zijn oplaadpas en de stekker ontgrendelen.

Er staat steeds een "gewone" auto op het laadvak, wat kan ik hieraan doen?

Indien er regelmatig een benzine-auto op een laadvak staat, kunt u contact opnemen met uw gemeente en vragen om handhaving.

Let op: bij het laadplein aan de Veerhaven zijn vier van de tien parkeerplekken exclusief bestemd voor elektrische auto's (te herkennen aan het kruis op de parkeerplek en het verkeersbord). De overige zes plekken zijn ook te gebruiken door rijders van niet elektrische auto's.

Mijn vraag staat er niet bij. Wat nu?

Momenteel levert, onderhoudt en exploiteert ENGIE de laadpalen op straat. U kunt met ENGIE contact opnemen via het e-mailadres helpdesk.sgzh.nl@engie.com

Krijg ik een gereserveerde parkeerplaats bij een laadpaal?

Nee, alle laadpalen in de openbare ruimte zijn voor iedereen te gebruiken.

De parkeervakken zijn uitsluitend voor het opladen van elektrische auto's.
Ik ben nog niet in bezit van een elektrische auto, maar heb al wel een koop- of leasecontract. Kan ik al een laadpaal aanvragen?

Ja, indien u een koop- of een leasecontract heeft dat u kunt overleggen, kunt u een laadpaal aanvragen. U dient wel de vraag 'Ik ben in het bezit van een elektrisch voertuig' aan te kruisen. U bent immers juridisch eigenaar van een elektrisch voertuig, ook al wordt uw auto op een later tijdstip geleverd.

Kan ik een tweede parkeervak aanvragen bij een laadpaal waarbij één parkeervak is afgekruist?

Ja, u kunt via de website van ENGIE een tweede parkeervak bij een reeds bestaande laadpaal aanvragen. ENGIE beoordeelt op basis van het huidige gebruik of dit nodig is.

Geef bij uw aanvraag aan om welke locatie en welk paalnummer het gaat.

De laadpaal in mijn buurt is weggehaald, hoe kan dat?

Het is mogelijk dat de laadpaal wordt weggehaald of verplaatst wanneer blijkt dat er minder dan 2000 kWh wordt geladen op jaarbasis.

Wat kost parkeren bij een laadpaal? (Parkeertarief)

Voor elektrische auto’s die in een betaald parkeergebied of in een parkeergarage laden, moet parkeergeld betaald worden. Voor het parkeren in een betaald parkeergebied gelden dezelfde regels en parkeertarieven als voor benzine-auto's.

Wat kost laden? (Laadtarief)

Met de laadpas van ENGIE laadt u op het publieke netwerk in de samenwerkende gemeenten voor € 0,26 of € 0,28ct per kWh exclusief BTW (afhankelijk van de plaatsingsdatum). Wanneer u gebruik maakt van een ENGIE laadpas betaalt u geen additionele servicekosten. Een andere serviceprovider brengt deze kosten (zoals start- of transactiekosten) mogelijk wel in rekening. U kunt daar ook een ander laadtarief betalen, afhankelijk van uw abonnement.

Een laadpas van ENGIE kunt u aanvragen via de website van ENGIE

Wanneer kom ik in aanmerking voor het aanvragen van een openbare laadpaal bij mij in de buurt?

U kunt een aanvraag doen voor een laadpaal in de nabijheid van uw woon- of werkplek. Hiervoor wordt een aantal voorwaarden gesteld:

  • U woont of werkt in de gemeente waarin u een laadpaal aanvraagt.

  • U heeft geen eigen parkeerterrein.

  • U kunt u auto niet in een parkeergarage opladen.

  • Er is binnen 250 meter loopafstand geen laadpaal waar u nog gebruik van kunt maken.

  • U bezit (of heeft een aankoop/leasecontract) over een volledig elektrisch of een plug-in hybride voertuig (vierwielig).

  • U bent in bezit van een parkeervergunning, indien de locatie waarvoor u de aanvraag indient een betaald parkeren gebied is.

  • U rijdt minimaal 10.000 km per jaar elektrisch (dit is ongeveer 2000 kWh geladen stroom per jaar). Let op! Het is mogelijk dat bij een gebruik van minder dan 2000 kWh p/jaar de laadpaal verplaatst of verwijderd kan worden.

Hoe kom ik aan een laadpas?

U krijgt bij uw aanvraag voor een laadpaal een laadpas aangeboden van ENGIE. Met deze laadpas kunt op de nieuw geplaatste laadpalen laden voor € 0,26 of € 0,28ct per kWh exclusief BTW. U kunt ook een pas aanvragen via andere exploitanten. Een andere exploitant brengt mogelijk additionele kosten (zoals start- of transactiekosten) in rekening.

Een laadpas van ENGIE kunt u aanvragen via de website van ENGIE

Waar kan ik mijn laadpas gebruiken?

De laadpassen van elektrisch vervoerproviders in Nederland zijn met elkaar uitwisselbaar (interoperabel). U kunt dus met elke pas bij elk (semi)openbaar (gewoon)laadpunt kunt laden. 

Kan ik mijn laadpas ook gebruiken voor snelladen?

Ja, in principe kunt u hier elke laadpas voor gebruiken. Het kan wel zijn dat u naast uw 'gewone' laadabonnement nog afzonderlijk een abonnement bij een andere aanbieder moet afsluiten.

Kijk voor de verschillende laadpassen op laadpastop10.nl.

Wat is een semi-openbaar laadpunt?

Een openbaar toegankelijk laadpunt op privaat terrein van bijvoorbeeld een bedrijf of instelling. Denk aan parkeergarages op parkeerterreinen van bedrijven. De oplaadpunten zijn te gebruiken tijdens de openingstijden van het betreffende bedrijf/instelling.

Wat voor soort laadpunten en stekker gebruikt mijn gemeente?

Er is een landelijke standaard op het gebied van elektrisch laden: het zogenaamde type 2, mode 3 laden. Dit laadprotocol wordt inmiddels gebruikt voor het overgrote deel van de Nederlandse laadpunten.

Type 2 betreft de standaardstekker die gekozen is, mode 3 het communicatieprotocol. De Type 2-stekker is zowel bruikbaar voor het laden met 230 als 400 Volt. Anders dan de huis-tuin-en-keukenstekker (shuko) is deze stekker bovendien geschikt voor het laden bij hogere vermogens en het mode 3-protocol.
Waarom is het belangrijk om elektrisch vervoer te stimuleren?

Elektrische voertuigen zijn schoon, stil en zuinig. Door elektrisch vervoer te stimuleren, verbetert de luchtkwaliteit en daardoor de leefbaarheid in de regio.

Wat doet de gemeente Rotterdam op het gebied van elektrisch vervoer?

Voor informatie over elektrisch (en dus schoon) rijden en waarom wij elektrisch rijden belangrijk vinden, kunt u vinden op de gezondere lucht website van de gemeente Rotterdam.

Wordt er voor de laadpunten groene stroom gebruikt?

Absoluut, dat is een van de voorwaarden die we aan ENGIE stellen.


Het gebruik van groene energie (met gecertificeerde groene stroom uit hernieuwbare energiebronnen zoals: zon, wind en biomassa, waterkracht en stortgas afkomstig uit Nederland) is verplicht.

Waarom laten gemeenten de realisatie van laadpalen in de stad niet aan 'de markt' over?

Voldoende aanbod van (semi)openbare laadpalen cruciaal is voor de verdere ontwikkeling van de markt voor elektrische voertuigen. Het is voor de commerciële partijen nu nog moeilijk om laadpunten commercieel te exploiteren. Zonder laadpalen in de openbare ruimte is het voor geïnteresseerden niet aantrekkelijk om tot aanschaf van een elektrisch voertuig over te gaan. In de toekomst verwachten we dat de markt het steeds meer naar zich toe zal trekken.

Is een laadpaal (kind-)veilig?

Op het moment dat er geen auto aan de laadpaal is aangesloten, is het laadpunt volledig spanningsloos. De stroom wordt pas geactiveerd, als er een auto aangesloten is. Als de kabel is aangesloten, vergrendelt de stekker. Daarna gaat de stroom pas lopen. De kabel kan alleen ontgrendeld worden met een pas. Eerst gaat het stroom uit en daarna ontgrendelt de kabel. De laadpaal is dus erg veilig en kinderen kunnen er gewoon omheen spelen. Er zal geen elektrische schok zijn als het stopcontact van de paal wordt aanraakt.

Hoe kan ik contact opnemen?

Momenteel levert, onderhoudt en exploiteert ENGIE de laadpalen op straat.

U kunt contact opnemen met ENGIE via het e-mailadres:  helpdesk.sgzh.nl@engie.com

Wat moet ik doen als de laadpaal niet werkt?

Op de laadpaal staat het storingsnummer dat u kunt bellen: 088 3692914. U krijgt dan direct een monteur aan de telefoon die het paalnummer aan u zal vragen. Op de paal staat een EVB-P nummer. Dit nummer kunt u doorgeven.

In veel gevallen kan de monteur de storing op afstand verhelpen. Kan het niet op afstand dan komt de monteur zo snel mogelijk naar de betreffende locatie.

Let op: voor een storing van een openbare laadpaal op het laadplein aan de Veerhaven belt u een ander storingsnummer, namelijk: 071 5681906.